Vad har trädgårdsmässan med företagande att göra?

Jag skriver det här efter att ha besökt mässan Nordiska Trädgårdar.

I ett hav av utställare, trädgårdsentusiaster, fröpåsar och trädgårdsböcker går jag och min vän runt och inspireras. Vi dricker kaffe, snackar odling och förenas i suckar om den långa vintern och längtan efter att se våra små frön gro i vårsolen.

I myllret av chiliodlare, färgglada parasoller och trädgårdsdrömmar slår det mig. Odling och företagande har rätt mycket gemensamt.

Vi planterar drömmar och idéer. Vi gödslar, vattnar och väntar. Vissa idéer funkar, växer sig starkare och blommar länge. Andra kanske dör, trots att vi har gjort allt rätt. Drömmen vissnade och dog ändå. Det blir tydligt att vi inte kan kontrollera allt.

Slutsatsen är ändå att det vi tar hand om växer. Ju mer du sköter om ditt företag och din kreativitet som en trädgård, med daglig omsorg, desto bättre kommer det att gå. Det här gäller allt från att utveckla dina tjänster och produkter, till att hitta en autentisk närvaro i sociala medier. En trädgård kan inte heller stressas fram, den mår bäst av att du njuter av och gillar läget under processen - precis som företagandet.

Om du såg på ditt företagande och din kreativitet mer som en trädgård…

- Vilka delar av ditt företag och din kreativitet behöver extra omsorg?

- Vad vill du se växa i år?

- Vad planterar du INTE i år?

- Vad behöver du rensa bort? 

- Vad är gödslet, solen och vattnet i din business? Själva stöttingen du behöver. Är det en  kurs, en bok, kunskap, en coach eller annat?

- Vad behöver du så idag, för att få skörda längre fram?

Ge dessa frågor lite tid, så ska du se att din business kommer att blomstra lika fint som en högsommarträdgård!

Föregående
Föregående

En modig fråga som förändrade mitt liv

Nästa
Nästa

Tankar om den mörka årstiden