Att försöka charma den med armarna i kors.

J​​ag vet inte HUR många gånger det här har hänt mig. Otaliga äro gångerna. Det har hänt när jag har föreläst, dansat och sjungit. Mitt fokus hamnar på den med armarna i kors som ser lite sur ut. Trots massor av andra glada och intresserade människor i publiken. 

Jag försöker läsa personens tankar. 

Jag försöker förstå vad personen tänker om mig. Är personen sur? Har den haft en dålig dag? Tycker den inte att jag har tillräckligt att komma med? Ser personen kanske bara ut sådär när den är försjunken i tankar?

En dag fick jag bara bestämma mig för att skifta fokus, eftersom det här dränerade mig på både energi och glädje. 

Det räcker. Jag slutar försöka läsa tankar. Vi vet så lite om andra ändå.

Jag bestämmer mig för att titta in i de ögon som möter mina, de som nickar uppskattande och verkar gilla det jag har att säga. Jag får direkt en lugnare och varmare känsla i kroppen. 

Det här kan översättas till sociala medier. Du kanske vill pleasa någon gammal kollega, moster eller din skeptiska brorsa, och vågar därför inte ta plats fullt ut. Och missar därför din idealkund. Som företagare och kreatörer behöver vi fokusera på de som är i vår målgrupp, inte alla andra i vår närhet. Att skifta fokus kan vara svårt i början, men sen - ahhh, vilken lättnad!! 

Jag försöker inte längre charma den med armarna i kors. Jag riktar mig till den som visar intresse för det jag erbjuder.

Skönt skifte!

Föregående
Föregående

Vår roliga podd och det lackar mot jul

Nästa
Nästa

Vad är mod?